Uitwaaien in Patagonië deel 2, nu in Argentinië - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Arnout Eekelder - WaarBenJij.nu Uitwaaien in Patagonië deel 2, nu in Argentinië - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Arnout Eekelder - WaarBenJij.nu

Uitwaaien in Patagonië deel 2, nu in Argentinië

Door: Arnout Eekelder

Blijf op de hoogte en volg Arnout

13 Januari 2013 | Argentinië, El Chaltén

Na het bezoek aan Chili, zaterdag 5 januari de bus gepakt terug naar Argentinië. Dit relatief korte ritje van 5 uur bracht mij in het stadje El Calafate, in de provincie Santa Cruz. Zoals bij de eerdere grensovergang, Argentinië uit en Chili in, duurde het papierwerk weer lang. Een buslading vol toeristen zorgt altijd voor een lange rij wachtende mensen, zowel binnen als buiten het vaak te kleine gebouwtje. Ondanks dat er wel voldoende personeel aanwezig is, zijn er voor ons altijd maar één of twee loketten open voor de benodigde stempels. Het ziet er altijd een beetje chaotisch uit; de lange rij met daar tussendoor continu in- en uitlopende minibuschauffeurs of andere personen, die met een bundeltje paspoorten onder de arm van hun klanten, de overige loketten benaderen of zelfs achter de schermen verdwijnen. Klaarblijkelijk bekenden; want ze begroeten elkaar meestal met een zoen op de wang (ook mannen), om zo de rijen te omzeilen en de wachttijd tot minimum te beperken. Luttele minuten later wordt er weer afscheid genomen, om het pand te verlaten met de benodigde paparassen. Elke geslaagde poging leidt natuurlijk tot fronsende wenkbrauwen bij de netjes wachtende meute inclusief mij, die met “iets” meer geduld uiteindelijk de cijfers en letters van verse inktafdruk in hun paspoort kunnen bewonderen.

Afgezien van het wachten bij de grensovergangen was de rit van Puerto Natales naar El Calafate oké. Het voerde ons door een leeg een schraal steppe gebied, waar enkel schapen kunnen overleven. Dit komt omdat het klimaat wordt beïnvloed door de aanwezigheid van de Andes. De door de westenwinden aangevoerde wolken worden door de hoge bergen tegengehouden, zodat daar zeer veel neerslag valt. Het land ten oosten van de Andes krijgt daarom zeer weinig neerslag. Schapenteelt en de productie van wol op uitgestrekte estancias, of te wel landgoed, is dan ook de enige economische activiteit van betekenis.

In El Calafate aangekomen eerst maar eens op zoek gegaan naar een brace om de gekwetste knie te ontlasten. Deze gevonden bij de plaatselijk drogisterij en aan het aanbod te zien ben ik niet de enige die hulpmiddelen nodig heeft om zich redelijk normaal over straat te kunnen begeven. Voor zo’n beetje elk lichaamsdeel was hier wel een ondersteunend elastiek te vinden…..

De dagen erna rustig aan gedaan en wat rondgewandeld in en om het stadje. Afgezien van de vele souvenirwinkeltjes, restaurants en bars aan hoofdstraat met de vele toeristen, is er in de plaats zelf niet zoveel te beleven. Tenzij je geïnteresseerd bent in het wel en wee van straathonden, dan kun je het hart ophalen want die gedijen weelderig. Voor de vogelaars onder ons is er aan de rand van El Calafate een reservaat te bezoeken waar je haast fluorescerende oranjeroze flamingo’s kunt zien, en andere inheemse eend-, gans- en vogelsoorten. En om de stijve beentjes na de “Towers of Paine” (de torens van pijn) toch wat los te lopen, beide bovenstaande opties (uitgezonderd de straathondenstudie) gedaan.

Toch wordt het stadje in de zomermaanden overspoeld met toeristen die allemaal komen voor de ten westen gelegen gletsjers in het Nationaal park Los Glaciares. De topattractie is de gletsjer Perito Moreno, één van de weinige nog steeds groeiende gletsjers, die onderdeel uit maakt van het Zuid-Patagonische IJsveld, 's werelds op twee na grootste zoetwaterreserve. De gletsjer is met een gemiddelde snelheid van 1 a 2 meter per dag zeer actief en daardoor breken er regelmatig grote stukken af aan de voorkant van de 5 km brede en +/- 60 meter hoge blauwe tong die vanuit de bergen gracieus het dal in glijdt. Natuurlijk heb ik ook dit natuurwonder bekeken vanaf de vele looppaden en uitkijkpunten, en tijdens die dag, waarvan het weer een beetje somber was, kunnen genieten van tonnen vallend ijs. Alleen het geluid is al geweldig… daarbij ook nog de beelden van diepblauwe ijstorens die langzaam inzakken en of omvallen in het melkachtig turquoise gletsjermeer is waanzinnig.
En om je kennis te vergroten kan ik je een bezoek aan het Glaciarium +/- 6 km buiten de stad aanbevelen. Erg modern museum (2010) met veel informatie over de regionale gletsjers.

Volgende stop in mijn reis door Zuid-Amerika was het +/-200 km noordelijker gelegen relatief nieuwe El Chaltén. Dit plaatsje is in 1985 pas ontstaan na een claim op het gebied van Chili, en het beginnen van een stadje als reactie van Argentinië. Het is inmiddels een plaatsje met +/- 1600 inwoners en moet het bijna volledig hebben van de toeristen die geduurde de zomer vanuit alle werelddelen komen voor de uitstekende trekkings- en klimmogelijkheden die het gebied rond Mt Fitz Roy en Cerro Torre bied. Het stadje is net iets te ruim opgezet om het als één geheel, gezellig aan te laten voelen. De gebouwen op zich zijn vaak klein, best leuk ingericht maar staan redelijk ver weg van elkaar en bovendien is naar schatting 50 procent van de gebouwen niet af! Ik heb nog nooit een plaats gezien met zoveel niet afgemaakte gebouwen. Er zit hier blijkbaar weinig “Schot” in de bouwwerkzaamheden. In sommige gevallen is de beneden verdieping af en in gebruik genomen, terwijl de rest nog afgemaakt moet worden. Blijkbaar moeten er eerst moneta's in het laadje komen voordat bouw verder gaat.

In plaats van de prachtige dagtochten, die bijna iedereen hier maakt naar de verschillende meren met uitzicht op de granieten toppen, heb ik het maar bij een paar kleine wandelingen gehouden. Mirador de los Condores en Mirador de las Águilas waren makkelijke prooi voor de gehavende jager. Het resultaat een aantal raak geschoten plaatsjes met daarop de omgeving van Mt Fitz Roy en zelfs een aantal van de geweldige Andescondor met een spanwijdte +/- 3 meter, die op de majestueuze wijze het dal binnen zweefde bij, zoals de naam al doet vermoeden, Mirador de los Condores.
Een ander makkelijk te bereiken plek was Lago del Desierto op 37 km afstand van El Chaltén. Al hobbelend over het gravelweg, met mooie uitzichten op de wisselende omgeving, was deze in 1½ uur zonder ook maar één zweetdruppel te verliezen bereikt, al zittend op de achterbank van de minibus. Eenmaal aangekomen bij dit langgerekt, smalle en fjordachtige meer omgeven met bos van hoge groene loofbomen, ongeveer 2 uur langs het kraakheldere meer gelopen met aan de overkant uitzicht op de noordzijde van het Fitz Roy gebied met wederom uitzicht op verschillende, (hier gaan we weer), gletsjers. Het enige gezelschap waren de drie, tot aan hun middel in het water staande vliegvissers voorzien van crème kleurige bodywarmers met daaraan de benodigde uitrusting, die zo af en toe een regenboogforel binnen hengelde, en verschillende vogels die het gebied rijk was.

Net zoals in het vorige verslag is de kop “uitwaaien in Patagonië”, maar in dat verslag heb ik, voor de oplettende lezer, weinig woorden besteed aan de wind die nu wel degelijk een vermelding waard is. Was het in Puerto Natales bij vlagen windstil en rustig, hier in El Chaltén heb ik werkelijk kracht gezien van de onophoudende koude bries, dat resulteerde in gebroken elektriciteitskabels die gevaarlijk over de weg slingerden, en de stroomuitval als gevolg. Dat laatste, net nadat ik een vers bakkie koffie had besteld in de plaatselijke bakkerij, die ik dus op mijn buik kon schrijven. Kon nog wel een kopje thee krijgen met een slomp melk, maar daar heb ik maar voor bedankt.

Met mijn Spaans gaat het overigens niet zo best. Sinds de boot naar Antarctica ben ik omgeven door voornamelijk Engels sprekende reizigers en dat bevorderd gebruik van de Spaanse taal niet. Ook in alle toeristische oorden waar ik kom, spreekt het personeel van de ensembles waar ik me in bevind voldoende Engels om er voor te zorgen dat ik mijn Peso’s daar achter kan laten. De basis dingen zoals een bed, eten / drinken en waar is het toilet, leveren geen problemen meer op. En met nog zo’n ongeveer één maand te gaan in het Spaansprekende deel van reis vind ik het eigenlijk ook wel best.

Maandag 14 januari wordt de reis naar het noorden voortgezet richting Los Antiguos, een klein plaatsje dicht bij de grens met Chili. De weg leidt over de beroemde Ruta 40, een afgelegen en weinig bereden gravelweg met een buiten gewoon mooie omgeving. De bedoeling is dat we daarna via Chili Chico aan de Chileense zijde van de grens de weg vervolgen naar het noorden over de eveneens beroemde Carretera Austral, om uiteindelijk in El Bolsón Argentinië uit te komen. Enne, met we bedoel ik mezelf en David Turner, een Engelsman en kamergenoot van de Plancius, die ik de afgelopen tijd elke keer weer tegen het lijf loop. En aangezien we beide de zelfde kant op moeten, we elkaar wat langer dan een paar dagen kunnen verdragen, hebben we maar besloten om een tijdje samen op te trekken, voor zolang het duurt.

Hasta luego, Arnout

• 13 Januari 2013 - 21:18

Theo En Trees:

Hallo Arnout, toevallig bezig met het bekijken van evt. emails en meteen weer een verslag van jou, wat vervelend van jouw opspelige knie, hopen dat het met de brace gauw beter wordt. Je onderneemt in ieder geval nog heel veel en daar genieten wij ook weer van. Het ga je goed en tot de volgende keer maar weer. Theo en Trees.

• 15 Januari 2013 - 08:21

Dennis En Oranna :

Namens Dennis; bedankt voor de sluikreclame.

• 15 Januari 2013 - 08:30

Robert, Inge En Kids:

Mooi verhaal weer Arnout, en wat heb je weer veel gezien. Prachtige foto's, o.a. met al die grote ijsgletsjers. We hopen dat de brace je knie goed ondersteund en je er je verdere reis niet al teveel hinder van zult hebben. Good Goan! Groeten vanuit een wit besneeuwd Grolle

• 15 Januari 2013 - 08:41

Renè En Miranda:

Elke keer genieten we weer van jou mooie verhalen :) en niet te vergeten de foto`s!!! doe kalm aan met je knie en geniet van alles wat je tegenkomt!!!! Groetjes uit Groenlo ( idd wit wit wit)

• 15 Januari 2013 - 23:42

Danielle, Raymond En Jesse:

Ha die Arnout, prachtig verhaal en foto's heb je weer gemaakt. Erg gaaf dat je dit allemaal meemaakt. Hoop dat het met je knie beter gaat. Ben altijd bereid tot een fysio consult waar nodig. Kijk maar. Zagen een foto van jou met muts voorbij komen. Hier is dat nu ook nodig. Er ligt een pak sneeuw en het is fris in Twente. Hennig an en good goan! Greetz from us.

• 20 Januari 2013 - 12:07

Bennie En Hennie Berentsen:

Hoi arnout
    zo te zien geniet je met volle teugen
    en wat een mooie foto,s.wat vervelend met je knie doe het rustig aan
    en geniet maar lekker van alles wat nog komengaat.
    groetjes Bennie en hennie

• 20 Januari 2013 - 19:27

George En Maran Uit Hupsel:

hoy arnout eindelijk dan een reactie uit hupsel. mooie foto s.waarvan wij ook mee kunnen genieten.jammer van jouw knie . doe het nog maar even kalm an.en verder geniet er vooral veel van dat doen wij ook. groetjes van ons .

• 21 Januari 2013 - 21:48

Herman En Marian Bolwiender:

Hé Arnout, ook een reactie uit Drempt. We waren wat achter met het lezen van de verslagen, maar nu met de huidige winterse omstandigheden, hebben we ons er even goed voorgezet. Wat maak je toch prachtige verhalen, met daarbij de foto's, waardoor we toch goed kunnen volgen wat jouw bijzondere belevenissen zijn. National Giografic en dergelijke programma's zijn boeiend, maar dat jij dit ons zo laat meebeleven is fantastisch.
    Dus Arnout blijf schrijven, maar vooral geniet van deze bijzondere reis, hetgeen eigenlijk overbodig is, na alles wat je hebt geschreven.
    vr.gr. Marian en Herman