Iguazú: of te wel “Groot water” - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Arnout Eekelder - WaarBenJij.nu Iguazú: of te wel “Groot water” - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Arnout Eekelder - WaarBenJij.nu

Iguazú: of te wel “Groot water”

Door: Arnout Eekelder

Blijf op de hoogte en volg Arnout

20 November 2012 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Donderdag 15 november vertrokken uit Buenos Aires om met de bus naar Puerto Iguazú te reizen, een stadje van ongeveer 30.000 inwoners. Het ligt in het noordoosten van Argentinië, tegen de grens van Brazilië en Paraguay. Na een tocht van 18 uur in een comfortabele dubbeldekkerbus (met meer ruimte dan in het vliegtuig!) aangekomen in het vriendelijk plaatsje, waar de gekleurde lage huizen fel afsteken tegen het rode stof van de aarde en de groene tropische vegetatie. De tuintjes, met veel bloeiende planten, zijn hier netjes, en de onregelmatig stoepjes (zoals tot nu toe overal in dit land) worden regelmatig geschrobd. Kortom; een net en vriendelijk stadje.

Zoals gezegd ligt Puerto Iguazú op het drielanden punt. Vanuit het uitkijkpunt “Hito Tres Fronters” heb je, vooral bij zonsondergang, een mooi uitzicht op de omgeving. Maar in dit plaatsje draait alles maar om één ding: de watervallen! Elk jaar komen er in het Argentijnse deel al zo’n 1,4 miljoen personen af op deze toeristische nummer één attractie van Argentinië. Deze “must see” watervallen liggen letterijk midden in twee nationale parken en de rivier hiertussen vormt de grens met Brazilië.

De Iguazú-watervallen zijn de grootste watervallen in Zuid-Amerika en staan op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Tonnen water storten zich over een lengte van zo'n drie kilometer in verschillende groepen watervallen, een 80 meter diepe kloof in, ten midden van een schitterend junglelandschap. In totaal zijn het er 275, die soms met prachtige regenbogen, hun water tussen de groene planten door naar beneden laten kletteren op de rode rotsen daaronder. Met daarboven een blauwe lucht en hier en daar een witte wolk staat dit garant voor veel ohhhhs en ahhhhs en prachtige kodak-momenten.

Om al deze watervallen te aanschouwen zijn er vooral aan de Argentijnse kant veel betonnen looppaden en ijzeren loopbruggen gemaakt, zodat de ene na de andere prachtige waterval bezocht kan worden en natuurlijk voor de eeuwigheid vastgelegd op de digitale camera of Ipad. Tussen door loop je in de dichte tropische vegetatie en zien je naast veel kleurige vlinders, ook vogels, apen, de plaatselijk schooiers (een soort neusbeer) en andere dieren / insecten.

Meest indrukwekkend is Garganta del Diablo ("devils throat"), de hoefijzer gevormde en grootste waterval die je van dicht kunt bekijken en waar de lucht gevuld is met waterdamp en het donderend geraas van de duizenden kubieke meters water die er per seconde naar beneden vallen. Lokale fotograven staan hier klaar met hun trapjes om je voor de nodige Pesos vast te leggen met dit “wonder der natuur”. Een andere toerist vragen kan natuurlijk ook en levert uiteindelijk ook de foto met bewijslast dat ik er ben geweest op.

Spectaculair hoogte punt van drie dagen “Groot water” in zowel Argentinië en Brazilië is een boottocht die je bijna IN één van de grootste watervallen brengt. En in het kader van “nu we er toch zijn” dit ook maar gedaan. Het gegarandeerde natte pak nemen we maar op de koop toe. Maar deze was met temperaturen van boven de 30°C overigens best lekker!

Met de bijgevoegde foto’s krijgen jullie hopelijk een idee van hoe het hier uitziet. Maar beter is dit zelf te aanschouwen! Dus als je ooit een keer de gelegenheid bent; doen!

Vanuit een tropisch Iguazú, adios amigos.

(Het leukt me helaas nog niet om filmpjes te uploaden, misschien later).

• 20 November 2012 - 21:17

Petra Lensink:

Ohhh, ahhh, gaaf man. Die foto's...!
    Blijf schrijven en foto's plaatsen. Wij genieten met je mee.
    Groeten uit Bredevoort, Petra.

• 21 November 2012 - 05:44

Franz:

Erg indrukwekkend!

• 21 November 2012 - 08:14

Sabina:

Super wat een schitterende foto's

• 21 November 2012 - 09:03

Robert, Inge En Kids:

Mooi verslag, prachtige foto's. Wat heerlijk dat je dat allemaal kunt bewonderen. We genieten met je mee en zijn zo stiekum een beetje samen met je op reis.
    Vele grolse groeten van ons allen.

• 21 November 2012 - 18:19

Peter Ten Barge:

Hé Arnout,
    Bedankt dat je ons mee laat genieten van dit prachtige natuurwonder.
    Schitterend gewoon. Nog heel veel plezier.
    Groeten Peter en Nicole.

• 21 November 2012 - 23:09

Danielle Raymond En Jesse:

Hee Arnout, leuk om je verslagen te lezen en de foto's te zien. Wij gaan ook op reis. Naar......
    Gent in België. Dichter bij huis, maar vast ook heel leuk. Enjoy the trip en tot de volgende keer. Greetz uut Hoksebarge.

• 22 November 2012 - 16:09

Mattijs Hubers:

Hoi Eki,

Mooi verslag man. Zo te lezen vermaak je je prima. Mocht je in de verre toekomst niets meer kunnen vinden in de levenmiddelen, kun je altijd nog in de toeristenindustrie.....je weet het wel aan te prijzen.
    Veel plezier met je verdere reis en we lezen de avonturen wel weer!
    Mattijs&Denise

• 22 November 2012 - 16:23

Theo En Trees:

Wat een geweldig verslag en plaatjes weer. Heb zelf de Niagara watervallen gezien en was ook overweldigd door het enorme lawaai van zo'n kilometerslange waterstroom. Geniet ze en tot de volgende keer.

• 22 November 2012 - 17:50

Han En Hanneke:

Arnout we genieten iedere keer weer van je mooie verhalen. De foto's maken het beeld compleet!

• 25 November 2012 - 19:52

Marcel Nijbroek:

Arnout,

Wat een ongelofelijk mooie natuur en foto's !
    Je ziet echt het allermooiste.
    Met interesse kijk ik af en toe op je site.

Ga zo door !

• 27 November 2012 - 21:03

Susanne, Mahmut En Mateo:

Hoi Arnout,

Heerlijk om je verhalen mee te lezen. En ok: een heel klein beetje de reiskriebels krijgen we zo ook wel weer.
    Misschien nog een tip voor als je terug reist naar Buenos Aires; neem de slaapbus ( als je dat niet al gedaan had): stukken comfortabeler ( ja, het kan nog beter), inclusief warme maaltijd en heerlijk slapen 's nachts. Kost niet belachelijk veel meer...en daar kwamen wij ook pas achter nadat we de eerste rit op zijn nederlands en dus zuunig in de 'normale' bus hadden gedaan. Die was 24 uur!

Geniet van alle indrukken en als je nog een geweldig hostal in El Calafate wil, laat het even weten. We weten eigenlijk niet meer of je daar nu wel of niet daartoe zou gaan....Voorlopig in elk geval tropische warmte.

Groet uit een grijs, kil Nederland waar het vroeg donker wordt en de zon ver te zoeken is..

• 27 November 2012 - 22:01

De Familie 'Mus':

Ha Arnout,

Wat een mooie verhalen en geweldige foto's! Je kunt zo als redacteur voor het clubblad aan de slag!
    Terwijl jij fijn de wereld verkent en de cultuur van andere landen mag opsnuiven, maken wij ons hier op voor Sinterklaas. Dat hoort nu eenmaal bij de Nederlandse cultuur ;-).
    Zo te lezen geniet je echt van al het moois! Geweldig toch?! Het is je gegund!
    We wensen je nog superveel plezier en laten wellicht nog wel weer een keer een berichtje voor je achter.

Groetjes uit Grolle
    van Mus, Marieke en Jelle.